2006
2006 július - augusztus
Tallózó
Fiatalkori szövődmények - Ausztrál kutatók másfélezer tizenéves fiatal
körében vizsgálták a diabétesz késői szövődményeit. A felmérésben
résztvevő 1-es típusúak cukorbetegsége átlagosan 6,8 éve, a 2-es
típusúaké pedig 1,3 éve állt fenn.
Megállapították, hogy a 18 év alatti 2-es típusú diabéteszesek vércukorszintje ugyan alacsonyabbnak bizonyult az 1-es típusúakénál, viszont a vesekárosodásra utaló mikroalbuminuriát inkább a 2-es típusúaknál (28 százalék), mint az 1-es típusúaknál (6 százalék) mutatták ki. A magas vérnyomás 36/16 százalékos aránya szintén a 2-es típusúak hátrányát mutatta. A retinopátia volt az egyetlen szövődmény, amely az 1-es típusúak esetében gyakrabban (20 százalék) fordult elő, mint a 2-es típusúak (4 százalék) körében.
A Diabetes Care hasábjain ismertetett vizsgálat tanulságai felhívták a szakemberek és az érintettek figyelmét a kövér gyermekek között végzendő diabétesz-szűrés fontosságára.
Szűrés - kézrátétellel
A speciális diabétesz biomarkerek, elsősorban a bőrben is fellelhető, úgynevezett glikozilációs végtermékek jobban tükrözik a csökkent glukóztolerancia fennállását, mint az éhomi vércukor. Ha ezeket sikerül egyszerűen kimutatni, a jelenleginél 20 százalékkal több 2-es típusú cukorbeteg "jelöltet" lehetne időben felfedezni.
A magyarázat, hogy a glikozilációs végtermékek (angol rövidítéssel: AGE) már a csökkent glukóztolerancia stádiumában felszaporodnak, amikor egyébként még csupán az étkezések utáni vércukorszintek magasabbak.
Az Amerikai Diabetes Társaság idei nagygyűlésén beszámoltak egy új noninvazív eszközről, amely alkalmasnak ígérkezik a diabétesz hatékony és széles körű szűrésére.
Az amerikai kutatók által kifejlesztett 5 kg súlyú készülék a fluoreszcens spektroszkópiás elv alapján átvilágítja a tenyérrel az eszköz felé fordított kezet és alkart, s így végzi el a szűrést.
Neuropátiát gyógyító injekció?
David Tomlinson, a Manchesteri Egyetem professzora főként a kezeket és lábakat érintő diabéteszes neuropátiában alkalmazott forradalmian új gyógyeljárással kapcsolatos első vizsgálatairól számolt be a Diabetes Care májusi számában. Ennek nyomán máris megkezdődtek a szélesebb körű klinikai vizsgálatok az Egyesült Államokban.
A módszer lényege, hogy egy DNA (dezoxiribonukleinsav)-kötő, ZFP-TFTM-nek nevezett fehérjét alkalmaznak egyetlen injekcióban neuropátiás cukorbetegeken. A fehérje hatására a szervezet saját génjei aktiválódnak és az ideg védelmét, regenerálódását eredményező növekedési faktorok keletkeznek. Ígéretes, hogy a fehérje injekció hatására a kísérletben résztvevő betegek károsodott idegeinek állapotában javulást tapasztaltak. Az új módszer különbözik a génterápiás eljárásoktól. Az injekció egyetlen mellékhatásaként csak enyhe szöveti reakciót észleltek a beadás helyén.
A hír kapcsán ismét hangsúlyoznunk kell, hogy egyelőre csupán kísérletről van szó, s mint más hasonló esetekben, még sok munka és hosszú idő szükséges a remélt sikerhez.
AHA-ajánlások
Az Amerikai Kardiológiai Társaság (AHA) a közelmúltban hozta nyilvánosságra legújabb táplálkozási- és életmódajánlásait, melyekkel a szív- érrendszeri betegségek megelőzését kívánta megcélozni.
Ezek egyaránt vonatkoznak az egészséges táplálkozásra, az ideális testsúly megőrzésére, a kívánatos koleszterinszintek, az alacsony vérnyomás és a normális éhomi vércukor fenntartására, a táplálékkiegészítőkre, a fizikai aktivitásra és a dohányzás kerülésére.
A 2000. évi AHA-ajánlásokhoz képest a jelenlegiek erősebben korlátozzák a zsírfogyasztást, nagyobb hangsúlyt fektetnek a fizikai aktivitás különböző formáira és bővítik a táplálékkiegészítőkkel foglalkozó részeket.
A korábbi figyelmeztetések elsősorban az egészséges táplálkozásra vonatkoztak, az újak viszont tovább szélesítve a koncepciót az egészséges életvitel egészének fontosságát hangsúlyozzák. "A kettő csak együtt lehet eredményes, lehetetlen a kettőt elválasztani egymástól" - nyilatkozta Dr. Alice Lichtenstein, a bostoni Tufts Egyetem táplálkozástudósa.
Az új ajánlások minden 2 éves életkor feletti amerikai állampolgárra érvényesek. A zsírfogyasztás kapcsán elsősorban a telített és transz zsírsavbevitelt korlátozzák, minimalizálják a hozzáadott cukorral készített ételek, italok fogyasztását, hangsúlyozzák a fizikai aktivitás és a megfelelő testsúly megtartásának kiemelt jelentőségét. Javasolják, hogy az étrend bőséggel tartalmazzon zöldségeket, gyümölcsöket, magvakat, és különösen kerülendőnek tartják mind az aktív, mind a passzív dohányzást. Mindezek segítségével, illetve a szükséges gyógyszeres kiegészítéssel el kell érni és fenn kell tartani a normális koleszterin-, vérnyomás- és vércukorszinteket.
Az AHA-ajánlások summázata, hogy minden erővel szükséges törekedni a javasolt irányban végzett életvitel-módosítás hosszú távú fenntartására, mert csak így előzhetők meg a szív- és érrendszeri megbetegedések.
| < Előző | Következő > |
|---|
Legfrissebb cikkek
Dr.Info - Cukorbeteg Élet 2011
Magazin menü
- Dr.Info egészségmagazin
- Impresszum
- 2011
- 2010
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 2004
- 2003
- 2002
- 2001
- 2000
- 1999
- 1998
- Hírhozzászólások
- Fórumok
- Blogok
| Hírhozzászólások |
|---|
|
| Friss fórumtémák |
|---|
|
| Friss blogok | |
|---|---|
|

